Wednesday, September 19, 2012

::aku dan makcik itu::

Status update: 'kinder-bueno'ing + updating ma resume :)

Salam 'alaik..setelah sekian lama x berblogging, x taw laa still ade skill lagi ke x nak mengeluarkan cite-cite bes.hehe.but first of all,aku nak mintak maap kat sesape yg berblog walking kat blog aku nii,yang terbaca entri kat blog nii, sebab bahasa yg aku guna dalam blog nii sumenye bahasa bese2,bahasa yg aku gune time tengah berborak ngan member-member,bukannye guna bahasa formal.huu.memang nampak cam x proper tapi aku selesa mcm nii.kalo type pon,mesti nak short form jepp.huu.mintak maap sekali lagi ea.harap korang-korang paham laa pe yang aku cuba sampaikan nii.

::learning is the process of the life::
Ermm. Sekarang nii rasenye aku da buley nak meng'update' blog nii secara berterusan coz aku da x terikat sangat ngan schedule yang sangat padat macam yang sebelum nii.hehe.sebab?sebab da abis blaja?ermm,nak kate da abis blaja tu macam x proper plak coz bagi aku, blaja nii sampai bila-bila pon x kan abis.Setiap saat,setiap minit,setiap jam,mesti ade je menda baru yang aku pelajari.even nak masak spaghetti pon kira blaja gak. yelaahh, kalo untuk first timer yang x penah masak spaghetti, of course laa kena tengok resipi bagai before nak masak tu. Mane bley maen hentam je nak masak. Haa,proses nak memasak spaghetti tu pon kira blajaa jugak taw. *ish,ape yang melalut sampai ke spaghetti plak nii..aishh*. x pelaa, tengoklaa,kalo ade masa lebey nanti aku update laa blog nii.

Last 2 weeks,i went back to The Garden of Knowledge and Virtue. Dalam perjalanan balik ke sana, ade sorang makcik nii dok sebelah aku. Ouh,btw,aku balik naek komuter. Makcik nii gelar diri dia, 'akak' kat aku, tapi aku rasa dia tetap macam makcik jugak sebabnye aku tengok penampilan dia memang menampakkan yang dia tu seorang makcik. Tapi, xpe laa,die da gelarkan diri die gitu kat aku,aku pon ikutkan jelaa.Tengah dok borak-borak *actually,aku x bercakap pon,juz senyum je sambil dengar dia bercakap*, die mintak duet dari aku. Dia cakap dia nak balik JB, tapi duet tambang x cukup. Mula-mula aku nak wat x taw je,tapi aku pikir balik,kalo betul-betul dia xde duet camne?camne kalo aku dok kat tempat dia skang?hmm..Lastly,aku bagi jelaa kat dia. Dia siap mintak no tipon aku lagi sebab nak bayar balik duet yang die pinjam tu plus die pon bagi no tipon die gak kat aku. Dalam ati aku, "xpelaa makcik, makcik amek jelaa duet tu, x payah nak bayar-bayar balik, bukannye banyak pon". Tapi, xpe laa, kalo die nak bayar pon kan, x kan aku nak halang-halang plak.hehe.

Then, makcik tu pon turun kat stesen Bandar Tasik Selatan and aku pon meneruskan sisa-sisa perjalanan aku ke Gombak.*haha, ayat nak bajet hebat je aku nii*. Sesampai je,aku pon cecite r kat membe-member aku pasal pe yang jadik tadi. Ade yang bagi respon ngan marah aku sebab aku bagi duet kat orang yang x kenal. Ade yang bagi respon ngan cite balik pengalaman yang diorang penah kena tipu. Ade yang juz memang jadik tukang dengar tanpa bagi respon pape.Huu, naseb aku laa dapat member-member yang pelbagai rupa bentuk dan ragam nii.haha.

Aku x kesah pon nak bagi duet aku tu kat makcik tu.Sebab aku pikir camni, x pelaa, kalo makcik tu da tipu aku ke, nak guna duet tu untuk tujuan laen ke, asalkan memang niat aku nak sedekah kat dia. Mane laa taw kan, entah-entah dia memang tengah betul-betul xde duet and memang betul-betul nak balik JB. Kalo dulu, aku jenis yang amek x kesah je ngan orang-orang camtu. I meant, orang-orang yang datang mintak duet camtu. Sekarang nii kan memang berlambak orang-orang yang datang mintak-mintak duit nii. Dulu,kalo aku jumpa orang-orang yang mintak duet nii, time aku tengah gi jenjalan ke,gi makan kat kedai ke, aku ignore je diorang. Aku pikir,asik mintak duit je,tengok macam mampu nak keje,kan bagus gi carik keje dari dok mintak-mintak sedekah nii.

::luv is everywhere::
Tapi skang aku x camtu da. Ni pon ade sebabnye. 1 ari, aku gi makan ngan abang aku kat area Ampang, pastu tengah kitorang dok beborak tu, de sorang makcik ngan husband dia yang buta datang mintak sedekah. Abang aku tu pon hulur laa duet, pastu makcik tu pon bagi laa tisu kat abang aku. Pastu, aku pikir, kalo gi jenjalan ngan abang aku nii, x kira laa, gi shopping ke, gi makan ke, kalo die terjumpa orang-orang yang mintak sedekah kat tepi jalan, die mesti hulurkan duet. Tetibe, baru aku teringat nak tanya dia, "Nape abg suka bagi duet ek kat orang-orang yang mintak sedekah tu?padahal kalo tengokkan dari keupayaan diorang,kan diorang ley usaha sendiri carik duet,nii x,asek nak mintak2 sedekah je". Pastu abg aku pon cakaplaa, "kita bagi jelaa kat diorang, dengan niat nak bersedekah. x kesah laa diorang nak watpe pon ngan duet tu,asalkan memang kita niat nak bersedekah.Dalam pada tu,kita gak yang dapat pahala sedekah tu.kalo kita tolong orang,Allah tolong kita balik.Kalo kita tolong luaskan rezeki orang, Allah luaskan rezeki kita balik.Kita ikut macam Rasulullah S.A.W, orang datang mintak sedekah, Rasulullah SAW x penah nak hampakan orang-orang macam tu. Asalkan niat kita memang nak bersedekah.Sikit pon x pelaa coz yang sikit tulaa nanti yang mungkin akan bantu kita bila-bila,cuma kita je yang x taw.Haa,lagi satu, orang pempuan macam ko nii kena banyak bersedekah. Sebabnye pempuan nii banyak wat dosa,banyak gak yang masuk neraka.Orang pempuan nii senang nak masuk syurga and senang gak nak masuk. So,nak tambah pahala, bawak-bawak laa bersedekah bebanyak.Disebabkan tu,dinner malam nii,ko kena blanja ea.sedekah kat abang.hehe". 

Sebab kata-kata abang aku nii laa yang wat aku x kesah je nak bagi duet kat makcik tu. Pape pon,aku nak pesan kat korang-korang, janganlaa nak mengepaw duet orang ngan alasan suh orang tu bersedekah macam contoh yg abg aku wat kat aku tu. Ish,ish,ish. Memang x patot, lagi-lagi kat orang yang lom berkerjaya tetap cam aku nii. *ngan abg sendiri pon nak berkira, haha*. Neway, sebelum terlambat, aku nak wish "Selamat menghadapi semester baru untuk sesape yang still study lagi!" ::jangan biarkan diri anda dibayangi rasa was-was::peace yaw!:D


No comments: