Wednesday, September 26, 2012

Apabila sudah marah..



status update: sana sini masih membicarakan tentang itu. Kontroversi, kontroversi jugak. Study jangan diabaikan :) Kalo nak re-election lagi, buat je. Pergi je laa vote. Ape susah kan?X payah bising-bising lagi. Memasing da besar,da pandai nak wat keputusan sendiri. Pape pon, jangan lupa, "United we stand,divided we fall".

Semua mesti ade rase marahkan?Marah nii ley timbul bila ade menda-menda jadik yang x pat diterima oleh individu yang tengah marah tu. Contohnye, seorang ayah yang marah sebab anak-anak dia x semayang, perangai social x tentu hala. Itu contoh je ea, xde kena-mengena ngan manusia yang hidup ataupon yang da mati.  Kadang-kadang, ade orang dapat control rasa marah dia and ade gak yang x pat nak control. Kalo dapat control, memang hebat la orang tu. Tapi, kalo jenis yang x pat nak control plak, camne tu? Haa, kat sini, aku nak share sikit tips-tips camne nak ilangkan/kurangkan rasa marah tu. *actually,nii pon aku plagiarized,ok.haha*

::TANAMKAN SIFAT MALU DAN SERAHKAN SEGALANYA KEPADA ALLAH::
Kita perlu rasa malu sebab sume perlakuan yang kita wat, Allah perhatikan. Sumtimes,bila kita rase marah,kita lupa kat Allah. So,tuk mengelakkan marah dari memuncak,kita kena banyak-banyak ingat Allah. Tak silap aku,ade gak hadith yang cakap pasal camne nak ilangkan rasa marah nii. Bila kita marah time tengah berdiri,kita kena duduk. Kalo kita marah time duduk,kita kena berbaring. Tapi, kalo marah tu x ilang-ilang gak, kita kena laa amek wudhuk. Sebabnye?Marah nii datangnye dari setan,setan niii plak di wat dari api. So, nak padamkan api, kena laa guna air. Ngan cara tu, insyaallah, rasa marah akan ilang.

::FOKUS PADA MASALAH, BUKAN PERASAAN::
Selalunye bila orang tengah marah nii,dia akan cuba sedaya upaya untuk cari kesalahan orang yang dia tengah marahkan tu. So, time niilaa segala peristiwa yang da lama berlalu,akan diungkit balik oleh si pemarah. Tapi, seelok-eloknya, time tengah marah nii, x yah laa nak ungkit-ungkit menda lama yang da jadik. Fokus kat masalah yang tengah anda marahkan tu, carik jalan penyelesaian. Bukan korek-korek balik menda lama yang da jadik.

::JANGAN MUDAH MEMBUAT KESIMPULAN::
Time tengah marah nii laa yang ley wat orang pikir yang tah pape, pikir yang negative and perkara yang bukan-bukan. Bila segala pemikiran negative nii timbul, penilaian yang kita nak wat pon da tunggang-langgang, jadik haru-biru. So, baek kita siasat dulu ngan sebetul-betulnya punca yang wat kita marah tu. 

::BERSABAR::
Orang selalu cakap,sabar nii ade tahapnye gak. Bagi aku sabar nii x de tahap. Selagi ley bersabar, sabar je. Kena banyak-banyak ingat yang Allah sentiasa bersama ngan orang-orang yang sabar nii. Kalo kita x sabar, bahaya woo. Coz bila marah, memang x ingat dunia. And kadang-kadang time marah nii laa yang banyak wat orang mencarut, kuarkan  percakapan yang ley sakitkan ati orang laen. Ish,ish,ish.Bahaya,bahaya. Sabarlaa  kamu wahai hati.

::JANGAN TERLALU MENGHARAP::
Kadang-kadang marah nii jadik sebab kita terlalu kecewa dengan menda yang jadik, x sama macam yang kita harapkan.. Coz manusia nii jenis yang suka letak impian, berangan tinggi-tinggi and sumtimes menda tu x tercapai dek akal langsung. Bila menda tu terjadi x cam yang diharapkan, kecewa abis-abisan. Bila kecewa,sedih and sumtimes marah pon ley datang.

::JANGAN BABITKAN KEMARAHAN DENGAN SEBAB LAIN::
Banyak kemarahan jadik disebabkan masalah lain yang xde kaitan langsung. Menda nii ley jadik bila kita x pat control emosi and suka mengungkit menda-menda yang da lama berlalu. So, elakkan dari mengungkit menda-menda lain yang xde kena mengena coz x nak bagi rasa marah tu meluap-luap macam gunung berapi.

::ALIHKAN KEMARAHAN KEPADA PERKARA LAIN::
Sume orang mesti ade cara memasingkan tuk ilangkan rasa marah diri sendirikan?Kalo macam aku, aku suka gi jenjalan, tulis-tulis dalam diary aku kalo nak ilangkan rasa marah aku. Ade orang,kalo nak ekspresikan rasa marah ngan cara memaki hamun,menjerit-jerit,baling barang or menangis. Kalo nak lagi best, baik gi wat rock climbing ke, cycling ke, swimming ke.Sebab bila kita da wat aktiviti lain, rasa marah tu akan ilang. Trust me, aku banyak kali try wat menda nii. *opsss. Macam kantoi plak yang aku nii slalu marah-marah. Heh*

::BELAJAR MENYATAKAN EMOSI SECARA POSITIF::
Kita selalu pikir, camne nak luahkan perasaan kat orang yang kita marah tu. And ade gak yang jenis suka tangguh-tangguh x nak bitaw sebab pikir “x pelaa.bia jelaa, nanti lelama dia sedar sendirilaa”. Plis laa,jangan pikir camni.Coz sumtimes orang yang kita marahkan tu x kan taw sebab apa kita marah kalo kita x bitaw. Sumtimes, manusia nii ade gak yang jenis x taw silap sendiri. So, jangan menangguh untuk luahkan emosi kat orang yang kita marahkan tu. Tapi pape pon, kena luah ngan cara yang betul. Luahkan ngan suara yang relaks and cool.

::SENYUM::
Senyumam ley redakan tekanan. Ngan bagi senyuman kat sesape je x kira kat mana pon kita dok, konpem ley ilangkan sikit rasa marah kita tu nanti.

Ermm.Aku teringin nak share pe yang aku da baca. Xdelaa aku plagiarist sume menda.Aku amek yang aku rasa aku patut amalkan. Coz aku nii jenis yang emosional and suka marah-marah. Aku marah x de laa macam mak nenek yang meroyan tu deh, tapi marah ngan wat menda tah pape. Yelaa,bila pale otak da x ley nak pikir rasional,tindakan pon ikut x rasional sekali. Huuu,memang sangat memalukan diri. Aku pon da janji x mo emo-emo lagi. Hehe. Peace yaw!

No comments: