Thursday, January 10, 2019

Januari 2019

Hai, kembali lagi! 2019 dah tiba! Dan bermacam benda baru yang nak kena hadap tahun ni. Contohnya, Mukmin dah start masuk sekolah. Kalau dulu orang-orang tua kata "sekolah makan". Haha. Tapi zaman sekarang ni "sekolah makan" pon dah macam sekolah menengah. Tapi takpela, semoga ada kebaikan yang berlaku. Eceh.

Masa hari pertama dia pergi sekolah, gembira semacam je. Agaknya dia tak tau lagi sekolah tu apa. Haha. Tengok dia main lego, main sepit, ok je. Lepastu aku dengan suami tinjau la dia dari jauh. Tapi alamak dia ternampak la plak kitorang pastu dah mula la drama swasta tak berbayar dia tu. Dia cakap dia lapar kat cikgu, kawan-kawan keliling dia dok perhati je dia. Haha. Mesti dorang kata dah apehal budak ni lapar pagi-pagi buta ni. Hehe. Padahal aku dah bagi dia makan nasi dah kat rumah tau. Tu cuma nak jadi modal dia untuk menangis la tu. Meraung-raung menangis macam orang kena dera. Terima kasih dekat cikgu-cikgu situ sebab sabar dalam melayan kerenah anak-anak. Hari pertama tu, memang dah macam zoo pon aku rasa ada jugak. Budak-budak menangis sana sini, macam penyakit berjangkit. Termasuklah Mukmin sekali, terjangkit dari orang lain. Dia tengok orang menangis, dia pon nak join satu team sekali. Huhu.Aku memang tak boleh tahan la bila tengok anak menangis ni so aku takdela dok tinjau dia lagi. Suami jela tengok dari jauh. Ada satu part tu, suami aku kata, Mukmin menangis pastu dia keluarkan tuala kecil yang aku dah memang sedia letak dalam beg dia. Dia pon lap la airmata dia tu. Part tula suami aku kata dia pon tak tahan tengok, rasa macam sebak je dia kata. Haha. Kalau ikutkan Mukmin ni memang banyak ikut walid dia. Hati lembut sensitif gituuu. Kalau aku memang takla , dah macam gangster pencen dah.  Sebab mak mertua aku kata, suami aku ni dulu masa nak masuk sekolah tadika pon menangis pagi-pagi. Seingat aku, aku takde la plak menangis pergi sekolah. Happy lagi adalah. Haha. Kitorang cuti separuh hari masa tu. Sebab nak tengok Mukmin bleh ke tak nak adapt denga sekolah tu. So bila time dia rehat, dapatla tengok dia. Sekolah dia tu macam dok bawah bukit tau, kitorang bleh tengok dari atas bukit tu since parents memang tak dibenarkan duduk dalam kawasan sekolah. Hari pertama tu , memangla penuhla divider tepi atas bukit tu dengan parents yang dok bersidai nak skudeng anak masing-masing. Haha. Ada yang macam pengintip misteri pon ada jugak. Tu blom yang dok selit celah-celah divider tu semata-mata nak bagi anak yang dalam sekolah tu tak nampak mak ayah masing-masing. Kitorang tengok dari jauh, Mukmin beratur nak basuh tangan siap dia sinsing seluar tak nak bagi kena air. Haha bijak!

Bila hari kedua dah mula tunjuk perangai nget ngot dia tu. Tak nak pergi sekolah. Hari kedua ni aku hantar sorang. Aku bagi dia kat cikgu dia, pastu dia start melalak sambil jerit "ummi, ummi!". Perghhhh memang tak tahan woi! Baik aku blah dulu sebelum empangan airmata aku plak pecah. Haha konon tunjuk macho. Tapi lepas tu, aku tinjau dia jugak tapi tak nampak. Pastu wasap cikgu dia tanya Mukmin ok ke tak. Cikgu bagi gambar dia siap dengan tangan peace lagi tu. Ceh si kenit ni memangla! Buat aku risau je padahal dia dah dok happy bergumbira lalalala kat sekolah.

Hehe. Panjangnya nak taip lagi. Saja post kat sini. Hanya untuk kenangan bila Mukmin dah besar nanti. :) Nanti bila-bila aku share lagi yeh. Bye!


                                                           

Second day :) Husband kata muka Mukmin time ni nak kata menangis, tak. Nak kata tak menangis, pon tal. Haha. Terima kasih cikgu Aini sebab selalu update tentang Mukmin. 

No comments: